Nádraží Vyšehrad

TISK DOPLNIT KARTU
Objekt
Kolejová doprava
Stav: Prázdný
památkový katalog
Adresa mapa
Svobodova 86
128 00 Praha – Vyšehrad
Hlavní město Praha
50° 4' 3.8'', 14° 25' 12.4''
Osoby spjaté s nemovitostí
Majitel: MIQUELIRA LIMITED (IČ i.d. HE 414920) (katastr)
Architekt: Balšánek Antonín

Doplňující informace

Máte k objektu informace / fotografie? Použijte nahoře vpravo "doplnit kartu", kde se můžete stát také autorem / spoluautorem této karty.

Trasy

Okolo Nuselského mostu

Na začátku trasy vidíme bytový dům, kde se majitel snažil velmi nevybíravým způsobem…

Časová osa

7/2021 Prázdný

Na dlouhodobě chátrající budovu nádraží Vyšehrad v Praze byla uvalena exekuce a zřejmě půjde do dražby. Vyplývá to z exekučního příkazu, který má ČTK k dispozici. Důvodem jsou nezaplacené pokuty, které v minulosti kvůli špatnému stavu památkově chráněné budovy majitelům uložili památkáři. Praha chtěla dříve budovu odkoupit, ale nedomluvila se s majiteli na ceně. Podle radního Jana Chabra (TOP 09) se město do případné dražby přihlásí. Objekt, který je v soukromých rukou od r. 2007, vlastní přes firmu RailCity Vyšehrad kyperská spol. MIQUELIRA LIMITED. Skutečný vlastník není oficiálně znám. [29]
10/2020 Prázdný

Městská část Praha 2 podala kvůli špatnému stavu nádraží Vyšehrad trestní oznámení na soukromého vlastníka. Viní ho z obecného ohrožení. Informovala o tom v pátek mluvčí radnice Andrea Zoulová. Památkově chráněné budově se tento týden začala propadat střecha. Nevyužívaný secesní objekt je v dezolátním stavu a soukromý vlastník, firma RailCity Vyšehrad, do něj neinvestuje. [28]
3/2020 Prázdný

Praha opět jedná o koupi nádraží Vyšehrad. Zvažuje umístění Slovanské epopeje. [26]
2/2020 Na prodej

Přimátor Hřib rozjel anketu o nádraží Vyšehrad - komunisticky vyvlastnit, či nechat chátrat? [27]
1/2020 Prázdný

UNESCO radí vyvlastnit nádraží Vyšehrad. Památku, kterou nechal majitel rozpadat. Byl by to zlomový krok. [23]
6/2019 Na prodej

Nádraží Vyšehrad město nekoupí, cena je vysoká. [24] [25]
3/2019 Prázdný

Vyšehrad zajímá nové vedení Prahy a přemýšlí o jeho vyvlastnění, popř vykoupení s rekonstrukcí žel. mostu.
Praha 2 aktivně hledá kupce pro nádraží a vypadá to že ho má. Ing. arch. V. Vondráček informoval o jednání se zástupci společnosti Linkcity Czech Republic, a. s. Společnost prověřuje možnost odkoupení nádraží. Předpokládá zmenšení objemu navržených přístaveb, na které bylo vydáno stavební povolení. Nové přístavby i stávající nádraží by mělo být využito jako hostel (síť hotelů Wombat’s). V části nádraží lze umístit na základě dohody prostory pro veřejnost.
2016 Stále se nic neděje, firma dostává opakovaně pokuty.
2015 Firma získala územní rozhodnutí a stavební povolení na dostavbu budov okolo a opět i na rekonstrukci historické budovy.
2014 V listopadu 2014 byla provedena náhrada původního elektromechanického zabezpečovacího zařízení moderním elektronickým zařízením. [2]
2013 Firma získala povolení k rekonstrukci, to nevyužila. Vlastník se odvolává prakticky proti všemu a řízení protahuje. Městská část Prahy 2 bezmocně a s těžkým srdcem přihlíží, jak kulturní památka - nádraží Vyšehrad - chátrá. Nový vlastník dostal povolení k budově nádraží připojit dvě moderní kancelářské budovy, ale nyní to vypadá, že si nejdřív počká, až secesní budova spadne. [17] [22] Na konci roku 2013 je situace pořád stejná: nádraží chátrá; investor nekomunikuje. [19]
2/2012 Secesní budova je ve velmi špatném stavu, radnice Prahy 2 se proto rozhodla, že raději povolí firmě TIP Estate její rekonstrukci způsobem, který se městské části příliš nezamlouvá. [20] Druhá městská část odsouhlasila novou podobu přestavby nádraží Vyšehrad. Původní návrh, ke kterému měla výhrady, nechal investor přepracovat - snížil například výšku plánovaných přístaveb. Přesto není radnice z nové podoby nádraží nadšená. Stavební úřad Prahy 2 rozhodne, zda udělí investorovi územní povolení. [16] [17] [20]
2011 Při kontrolní prohlídce bylo zjištěno, že kulturní památka vykazuje známky chátrání, opadává fasáda, nutná je oprava krovů a stropů. Tyto opravy však vlastník zamýšlí provést až v rámci celkové rekonstrukce objektu. Firma TIP Estate s.r.o. se mění na RailCity Vyšehrad s.r.o.
2009 Praha 2 odmítla v roce 2009 plány na dostavbu budov kolem památkově chráněného bývalého nádraží. Budova nádraží by dle studie architekta Martina Kotíka ztratila svůj solitérní charakter a investor by nevybudoval byty. [2] [21]
2009 V roce 2009 se o nádraží Vyšehrad hovořilo[ jako o možném útočišti squatterů vystěhovaných z vily Milada; squatteři zde vyvěsili transparent, o nastěhování se však nepokusili. [2]
7/2008 Investor předložil návrh rekonstrukce vyšehradské železniční stanice, Praha 2 jej odmítla. [13]
3/2008 31. března 2008 se vlastník budovy dohodl na spolupráci s ateliérem Omikron-K, který zastupuje architekt Martin Kotík. [2] Koncem dubna měl být hotový první návrh studie na rekonstrukci a využití objektu, do konce července 2008 měla být hotová koncepční studie, která následně měla být projednávána s městskou částí, s městskými památkáři a s Národním památkovým ústavem. [10] [11]
2/2008 Nový majitel nelegálně vykácel veškerou zeleň v okolí - lípy a topoly v okolí nádraží. [8] [9] [10] [11] [2] Neoprávněné kácení keřů a stromů včetně vzrostlých lip a topolů šetřila v roce 2008 Česká inspekce životního prostředí a škodu odhadovala na půl milionu Kč. [2] Byla udělena pokuta ve výši 300 000Kč.
2/2008 V únoru byla protiprávně zbourána památkově chráněná hrázděná čekárna na ostrůvku mezi kolejemi. [8] [9] [10] [11] Kvůli odstranění čekárny podalo město žalobu. [9] Památkový odbor Magistrátu hl. m. Prahy jí za to začátkem června 2008 udělil pokutu v nejvyšší možné výši, tedy 100 000 Kč, vlastník budovy se proti rozhodnutí odvolal k ministerstvu kultury. [2]
5/2007 Na prodej

SŽDC se rozhodlo budovu nádraží Vyšehrad prodat. [4] [5] Do konce května 2007 bylo možno podávat Českým drahám nabídky do výběrového řízení na prodej nádražní budovy. Zadavatel nekladl žádné podmínky ohledně využití budovy. Údajně ve výběrovém řízení figurovala částka 40 milionů Kč. [2]
2007 Prázdný

O objekt usiluje městská část Praha 2 a chce zde vybudovat kulturní centrum. Cena za nádraží je příliš vysoká. Budovu a okolní areál kupuje firma TIP Estate s.r.o.
2006 Soudem rozhodnuto, že pozemky pod nádražím patří ČD a budovy SŽDC.
2005 Kolem budovy se instaluje vodorovná síť chránící chodce před padajícími kusy omítky.
2003 Při transformaci Českých drah v roce 2003 došlo ke sporu, zda budova patří Českým drahám nebo Správě železniční dopravní cesty a kdo z nich má podepisovat smlouvy na pronájem. [2] [14]
2001 Budova vyhlášena kulturní památkou.
2000 Na prodej

České dráhy jednají se dvěma vážnými zájemci o prodeji budovy. Dědici sochaře Karla Nováka požádali o vrácení originálů soch z nádraží s tím, že nechají udělat kopie, které vrátí. Kde jsou sochy či jejich kopie dodnes nikdo neví.
1990 Prázdný

Nekvalitní oprava nádraží. Do budovy začíná zatékat.
1989 Prázdný

Osud nádražní budovy nebyl lepší ani po převratu v roce 1989, stavba dále chátrala a i když se objevily různé nápady na zprovoznění zde například kulturního centra, na konec z různých důvodů, včetně sporů o majetek, ty nebyly realizovány. [7]
1960 Nádraží přestává sloužit jako železniční stanice.
1905 Vznik

Ačkoliv jde o událost relativně mladého data, autor projektu není znám, i když nejčastěji se uvádí Antonín Balšánek. Stejně tak není známo přesné datum dokončení stavby, bylo to někdy kolem konce roku 1905 či spíše na začátku roku 1906, neboť v prosinci o rok dříve ještě byly zveřejňovány stížnosti na nedostatek řádné nádražní budovy. [7]
1904 Vznik

V samotných začátcích se zde nacházela jen menší čekárna, která byla v následujícím třicetiletí několikrát podle aktuálních potřeb rozšiřována. Plány výrazně reprezentativnější budovy byly schváleny v roce 1904, kdy také začala stavba nového nádraží. [7]
1872 Nádraží Praha Vyšehrad zahájilo svůj provoz patnáctého září roku 1872 (ale na první osobní vlaky si trať musela počkat ještě dalších šestnáct let). [7]
1869 Nádraží Vyšehrad vzniklo při stavbě spojovací tratě mezi Smíchovským nádražím a Hrabovkou. Stavební koncese pro tuto trať byla vydána v září roku 1869 a v srpnu o tři roky později projel tratí první nákladní vlak. [7]

Články

29. července 2021
Pražské nádraží Vyšehrad zřejmě půjde do dražby, je na něj uvalena exekuce | Radio Prague International
[29]
28. července 2021
Chátrající nádraží Vyšehrad míří zřejmě do dražby, Praha se chce zúčastnit - iDNES.cz
16. října 2020
‚Už toho máme opravdu dost.‘ Praha 2 podala trestní oznámení na vlastníka budovy nádraží na Vyšehradě | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
[28]
1. března 2020
Praha jedná o koupi nádraží Vyšehrad. Zvažuje umístění Slovanské epopeje - Zdopravy.cz
[26]
26. února 2020
Komunisticky vyvlastnit, či nechat chátrat? Hřib rozjel anketu o nádraží Vyšehrad - Echo24.cz
[27]
24. července 2019
Ostuda, která nekončí. Nádraží Vyšehrad se lidem stále drolí na hlavu | ČtiDoma.cz
17. července 2019
Nádraží Vyšehrad město nekoupí. Cena „mnohaleté ostudy Prahy“ je vysoká - Pražský deník
[25]
16. července 2019
Hlavní město nádraží Vyšehrad nezíská. Cena je pro Prahu moc vysoká, říká radní Chabr - Aktuálně.cz
[24]
13. července 2019
Ruina secesního nádraží Vyšehrad je na prodej | E15.cz
10. prosince 2017
Nádraží Vyšehrad má šanci na opravu. Památkáři chtějí záruky
9. března 2016
Nádraží Vyšehrad chátrá, k rekonstrukci nelze majitele donutit
27. dubna 2015
Nádraží Vyšehrad čeká oprava, památkáři projekt kritizují
3. července 2014
Tady vám spadne kus baráku na hlavu. Praha je vybydlená a chátrá - Metro.cz
29. květen 2014
Nekulturní památka Vyšehrad
7. prosince 2013
Nádraží Vyšehrad směřuje k opravě, vyrostou u něj novostavby. Investor má územní rozhodnutí - Pražský patriot
[22]
16. listopadu 2013
Nad nádražím Vyšehrad se stahují mračna.
[19]
7. listopadu 2013
U pražského nádraží Vyšehrad mají vyrůst novostavby – Novinky.cz
[18]
10. února 2012
Praha 2 už se nebrání novostavbám u nádraží Vyšehrad — ČT24 — Česká televize
[20]
8. února 2012
Praha 2 kývla na přepracovanou podobu nádraží Vyšehrad, nadšená ale není - iDNES.cz
[16]
3. ledna 2012
Nádraží Vyšehrad: symbol byrokratických tahanic se mění v ruinu. Přijde koncem ledna změna?
6. září 2011
Vyšehradské nádraží stále chátrá
5. dubna 2009
Praha 2 nesouhlasí s návrhem zástavby u nádraží Vyšehrad — ČT24 — Česká televize
[21]
27. srpna 2008
Pražským nádražím nepomáhá ani památková ochrana  – Novinky.cz
11. července 2008
Cenné nádraží na Vyšehradě mají nahradit kanceláře – Novinky.cz
[13]
3. dubna 2008
Nádraží Vyšehrad přestaví architekt Kotík | Týden.cz
[10]
2. dubna 2008
Nádraží Vyšehrad se možná brzy dočká rekonstrukce — ČT24 — Česká televize
[11]
29. března 2008
Vede ze zbořené čekárny na Vyšehradě tunel? | Týden.cz
[9]
26. února 2008
Oprava nádraží Vyšehrad začala nelegálním kácením - Pražský deník
[8]
10. květen 2007
Historická budova nádraží Vyšehrad je na prodej - Novinky.cz
[5]
30. dubna 2007
Nádraží Vyšehrad na prodej - Pražský deník
[4]
22. prosince 2006
Pomalá smrt vzácné památky pod taktovkou ČD - iDNES.cz
[14]

Knihy

Externí galerie (foto / video)

18. července 2017
mistamehomesta.cz
1. prosince 2016
Smutný osud nádraží Vyšehrad
25. června 2015
Kouzlo zašlé slávy
22. prosince 2014
strizek.cz
14. dubna 2014
facebook.com
23. června 2013
Nádraží Vyšehrad - interiéry při vyklízení
Autor externí galerie: Rendy
22. června 2013
Station Vysehrad

Odkazy

FB

Majitelé nemovitosti

2022
MIQUELIRA LIMITED
Poznámky
Od ledna 2022 je "novým" vlastníkem budovy kyperská společnost MIQUELIRA LIMITED, což je však jediný akcionář předchozího vlastníka RailCity Vyšehrad.
23. července 2017
RailCity Vyšehrad s.r.o.

Mapa

Autor karty Rendy Spoluautoři: Dáša, pe.zeman, Pedro, Spirala, maricern, Monika W., tlumenesvetlo aktualizováno: 2022

Diskuze Přidat komentář

K tomuto objektu neexistují žádné komentáře.