Nádraží Náměšť na Hané

TISK DOPLNIT KARTU
Objekt
Kolejová doprava
Stav: Prázdný
Adresa mapa
Nádražní 339
78344 Náměšť na Hané
Olomouc
49° 35' 52.5'', 17° 4' 12.4''
Osoby spjaté s nemovitostí
Majitel: Správa železniční dopravní cesty (katastr)
Architekt: neznámý nebo nevyplněný

Doplňující informace

Nádraží v Náměšti je stejně staré jako trať Olomouc - Čelechovice. ještě na začátku 21. století zde byly 4 koleje, výdejna jízdenek a provozní čekárna. Následně se stav budovy začal horšit a vše co šlo zmizelo. Dnes je budova prázdná a její osud bude nejspíš demolice. Městys Náměšť o budovu nejeví zájem.

Časová osa

2019 Prázdný

Po několika různých jednáních a nejasných informacích se počátkem roku 2019 celá situace změnila a z demolice prozatím sešlo. Před spolkem Nádraží Náměšť z. s., který se o záchranu snaží, je momentálně předložení projektu k záchraně nádraží a jeho rekonstrukci, kterým se budou řídit, pokud vlastník usoudí že nádražní budovu spolku svěří.
2017 Prázdný

Na počátku roku 2017 začala aktivita záchrany nádražní budovy, kdy její vlastník ji chtěl prodat a při nezájmu demolovat.
1989 Používaný

Po roce 1989 budova stále fungovala a byla obsazená, úpadek začínal postupně. Nejprve skončil ve stanici nákladní provoz, následně se ze 4 kolejí stala pouze jedna, následoval konec prodeje jízdenek, odchod nájemníka z bytu a poslední ranou bylo i zavření čekárny.
1970 Používaný

V 70. letech 20 století byla k budově přistavěn velký přístřešek pro návštěvníky Hanáckých slavností (dožínek).
1882 Vznik

Koncem března 1882 začala stavba u Náměště a Drahanovic. 8. 12. 1882 zkušební neoficiální nákladní provoz. Plný provoz byl pak zahájen 1. 7. 1883. Nádražní budova v Náměšti vznikla při stavbě trati a podle částí dochované dokumentace byla vystavěna již v roce 1882. Postupně měla stanice 4 koleje, vodárnu a byl tu čirý ruch.
1881 Na jaře roku 1881 byla společností podána žádost o povolení stavby v trase Olomouc, Hradisko, Řepčín, Horka, Skrbeň, Příkazy, Náměšť, Drahanovice, Velké Slatěnice a Třepčín a Čelechovice s případným napojením do Kostelce. Nakonec byla trasa poněkud jiná a to z Olomouckého nádraží přes Nový Svět a Povel, dále do Hejčína a přes Řepčín na Horku. 22. 8. 1881 byla společnosti ÖELEG udělena koncese a hned začaly vyměřovací práce.
1880 Vznik místní dráhy Olomouce - Čelechovice na Hané je spojen se zákonem který byl schválen 25. 5. 1880 a urychloval výstavbu místních drah. Na jaře roku 1880 vznikla v Praze společnost ÖELEG (Öesterreichische Lokal - Eisenbahn Gesellschaft). Tato společnost projevila zájem o stavbu a provoz místní dráhy Olomouc - Čelechovice na Hané. Dráha měla spojovat cukrovary v Holici, Hejčíně, Drahanovicích a Čelechovích a sladovnu v Příkazích s olomouckou železnicí.

Články

17. července 2019
Navzdory všemu. Nadšenec zachránil staré nádraží odsouzené k demolici - iDNES.cz
21. listopadu 2018
Nadšenci chtějí zabránit demolici nádraží v Náměšti na Hané | ČeskéNoviny.cz
11. dubna 2018
Náměšť na Hané zatím o nádraží nepřijde
19. července 2017
MF Dnes - reportáž
25. června 2017
Nádraží v Náměšti na Hané zřejmě půjde k zemi. Nestalo se památkou a obývají ho už jen sýkorky | Olomouc
2. března 2017
Je smutné se na to dívat, ale třeba bude líp. Nadechne se nádraží v Náměšti na Hané do nového života?

Knihy

Externí galerie (foto / video)

Odkazy

Příspěvky na Facebook stránce "Prázdné domy"

Majitelé nemovitosti

23. července 2017
Správa železniční dopravní cesty
Dlážděná 1003/7, Nové Město, 11000 Praha 1

Panorama

Mapa

Autor karty markaspar (Martin Kašpar) Spoluautoři: Rendy, adelah, Spirala aktualizováno: 29. března 2019

Diskuze Přidat komentář

K tomuto objektu neexistují žádné komentáře.