Nádraží Náměšť na Hané

TISK DOPLNIT KARTU
Objekt
Kolejová doprava
Stav: Prázdný
Adresa mapa
Nádražní 339
78344 Náměšť na Hané
Olomouc
49° 35' 52.5'', 17° 4' 12.4''
Osoby spjaté s nemovitostí
Majitel: Správa železniční dopravní cesty (katastr)
Architekt: neznámý nebo nevyplněný

Architektonický / technický popis

Nádraží v Náměšti je stejně staré jako trať Olomouc - Čelechovice. ještě na začátku 21. století zde byly 4 koleje, výdejna jízdenek a provozní čekárna. Následně se stav budovy začal horšit a vše co šlo zmizelo. Dnes je budova prázdná a její osud bude nejspíš demolice. Městys Náměšť o budovu nejeví zájem.

Časová osa

2019 Prázdný

Po několika různých jednáních a nejasných informacích se počátkem roku 2019 celá situace změnila a z demolice prozatím sešlo. Před spolkem Nádraží Náměšť z. s., který se o záchranu snaží, je momentálně předložení projektu k záchraně nádraží a jeho rekonstrukci, kterým se budou řídit, pokud vlastník usoudí že nádražní budovu spolku svěří. [1]
2017 Prázdný

Na počátku roku 2017 začala aktivita záchrany nádražní budovy, kdy její vlastník ji chtěl prodat a při nezájmu demolovat. [1]
1989 Používaný

Po roce 1989 budova stále fungovala a byla obsazená, úpadek začínal postupně. Nejprve skončil ve stanici nákladní provoz, následně se ze 4 kolejí stala pouze jedna, následoval konec prodeje jízdenek, odchod nájemníka z bytu a poslední ranou bylo i zavření čekárny. [1]
1970 Používaný

V 70. letech 20 století byla k budově přistavěn velký přístřešek pro návštěvníky Hanáckých slavností (dožínek). [1]
1882 Vznik

Koncem března 1882 začala stavba u Náměště a Drahanovic. 8. 12. 1882 zkušební neoficiální nákladní provoz. Plný provoz byl pak zahájen 1. 7. 1883. Nádražní budova v Náměšti vznikla při stavbě trati a podle částí dochované dokumentace byla vystavěna již v roce 1882. Postupně měla stanice 4 koleje, vodárnu a byl tu čirý ruch. [1]
1881 Na jaře roku 1881 byla společností podána žádost o povolení stavby v trase Olomouc, Hradisko, Řepčín, Horka, Skrbeň, Příkazy, Náměšť, Drahanovice, Velké Slatěnice a Třepčín a Čelechovice s případným napojením do Kostelce. Nakonec byla trasa poněkud jiná a to z Olomouckého nádraží přes Nový Svět a Povel, dále do Hejčína a přes Řepčín na Horku. 22. 8. 1881 byla společnosti ÖELEG udělena koncese a hned začaly vyměřovací práce. [1]
1880 Vznik místní dráhy Olomouce - Čelechovice na Hané je spojen se zákonem který byl schválen 25. 5. 1880 a urychloval výstavbu místních drah. Na jaře roku 1880 vznikla v Praze společnost ÖELEG (Öesterreichische Lokal - Eisenbahn Gesellschaft). Tato společnost projevila zájem o stavbu a provoz místní dráhy Olomouc - Čelechovice na Hané. Dráha měla spojovat cukrovary v Holici, Hejčíně, Drahanovicích a Čelechovích a sladovnu v Příkazích s olomouckou železnicí. [1]

Článek

21. listopadu 2018
Nadšenci chtějí zabránit demolici nádraží v Náměšti na Hané | ČeskéNoviny.cz
11. dubna 2018
Náměšť na Hané zatím o nádraží nepřijde
19. července 2017
MF Dnes - reportáž
25. června 2017
Nádraží v Náměšti na Hané zřejmě půjde k zemi. Nestalo se památkou a obývají ho už jen sýkorky | Olomouc
2. března 2017
Je smutné se na to dívat, ale třeba bude líp. Nadechne se nádraží v Náměšti na Hané do nového života?

Knihy

Externí galerie (foto / video)

Odkazy

Facebook

Majitelé nemovitosti

23. července 2017
Správa železniční dopravní cesty
Dlážděná 1003/7, Nové Město, 11000 Praha 1

Panorama

Mapa

Autor karty markaspar (Martin Kašpar) Spoluautoři: Rendy, adelah, Spirala aktualizováno: 29. března 2019

Diskuze Přidat komentář

K tomuto objektu neexistují žádné komentáře.