Junkers A. G. / n. p. Auto-Praga

TISK DOPLNIT KARTU
Objekt
Strojírenský
Stav: Prázdný
Adresa mapa
Kolbenova 40
190 00 Praha 9
50° 6' 27.3'', 14° 30' 46.4''
Osoby spjaté s nemovitostí
Majitel: Praga Centrum a.s., (katastr)
Architekt: neznámý nebo nevyplněný

Architektonický / technický popis

Máte k objektu informace / fotografie? Použijte nahoře vpravo "doplnit kartu", kde se můžete stát také autorem / spoluautorem této karty.

Časová osa

10/2017 Většina území patří třem hlavním společnostem: Praga Centrum a.s., CREVISTON a.s. a KOLBEN KEY, s.r.o., viz výřezy LV v galerii.
2005 Budovy se dochovaly beze změn, hala č. 19 je od roku 2005 je památkově chráněna.
2004 Prázdný

Po roce 1989 se podnik stal akciovou společností a začal opět vyrábět automobily a později také motocykly. Vzhledem k velké konkurenci se však Pragovka již na trhu výrazněji neprosadila a v roce 2004 ukončila výrobu. [2]
1964 Po roce 1964 se továrna specializovala na výrobu a opravy převodovek.[1]
1953 Roku 1953 se ve vysočanském závodě Praga začaly vyvíjet slavné terénní nákladní automobily typu V3S, uvedené na trh o dva roky později. [1]
1948 Továrna Praga byla znárodněna a tím jakoby postupně zmizel její prvorepublikový švih a dravost, která slavnou značku poháněla. Na původní šedové sály východně navázala železobetonová trojlodní převýšená hala na půdoryse 60 × 65 metrů (parc. č. 1976/2), označená později číslem 18, v níž od září 1948 pracovala nová lisovna karosérií. [1]
1945 Po osvobození Prahy továrnu zabrala sovětská armáda a vyklizené budovy předala automobilce Praga, která sem ze svého libeňského závodu, silně poškozeného bombardováním, nastěhovala montáž nákladních automobilů typu RN a RND a záhy přistoupila k jejich rozšíření. [1]
1942 Vznik

Akciová společnosti Junkers Flugzeug- und Motorenwerke zřídila v letech 1942–1943 ve Vysočanech pobočku pro výrobu motorů (Motorenbau- Zweigwerk Prag). Vystavěla zde dva rozsáhlé šedové sály, zastřešené ocelovou příhradovou konstrukcí na železobetonových sloupech (70 × 100 a 180 m, na parcelách 1114 a 1115, později označované jako haly 11 a 12), podél Poštovské ulice budovu kalírny (na parc. 1143, později č. 9) a železobetonovou monolitickou dvoupodlažní halu o půdorysu 96 × 48 m na parcele 1025/36, později č. 19.[1]
1907 Historie Pragovky sahá až do roku 1907, kdy První českomoravská továrna na stroje (Českomoravská) a firma František Ringhoffer podepsaly smlouvu o založení Pražské továrny na automobily. V celé Praze byste tehdy počet automobilů spočítali na prstech obou rukou. Do konce roku 1907 nicméně zvládla Pražská továrna na automobily vyrobit první vůz podle licence Isotta-Fraschini a v následujícím roce jich přidala dalších pět. To už ale továrna fungovala bez Ringhoffera, který kvůli rozporům o další směřování z podniku vystoupil. Českomoravská se stala jediným vlastníkem automobilky.[2]

Článek

21. března 2017
V areálu Pragovky vznikne čtvrť pro umělce, magistrát tam zřídí galerii
17. prosince 2013
Zašlá sláva vysočanské Pragovky. Podívejte se, jak dnes areál vypadá - Podnikatel.cz
[2]

Knihy

Externí galerie (foto / video)

26. září 2017
Závody Klementa Gottwalda 26.9.2017 – zogy – album na Rajčeti
13. června 2016
Praga / Hala č. 19 (ČR)
3. srpna 2012
takatiky.rajce.idnes.cz

Odkazy

Facebook

Majitelé nemovitosti

7. října 2017
Praga Centrum a.s.,
Hybernská 1009/24, Nové Město, 11000 Praha 1

Panorama

Mapa

Autor karty Rendy (Radomír Kočí) aktualizováno: 10. září 2018

Diskuze Přidat komentář

K tomuto objektu neexistují žádné komentáře.