Krytý dřevěný silniční most v Radošově

TISK DOPLNIT KARTU
Objekt
Ostatní
Stav: Používaný
památkový katalog
Adresa mapa

362 72 Kyselka
Karlovy Vary
50° 16' 32.6'', 12° 59' 41.1''
Osoby spjaté s nemovitostí
Majitel: Obec Kyselka (katastr)
Architekt: neznámý nebo nevyplněný

Doplňující informace

Dřevěný celokrytý silniční most stojící v místě dřevěného krytého mostu z roku 1364 přes řeku Ohři na zemské stezce. Délka mostu je přes 62 m a šířka přes 5,5 m. Je kryt šindelovou střechou se sklonem 47°. Stojí na původních pilířích z 2. pol. 18. stol. Most stojí na dvou pilířích z lomového kamene, které jsou na straně proti proudu zaobleny a mají na svých přečnívajících částech pultovou stříšku krytou šindelem. Přes pilíře jsou položeny masivní trámy, na nich leží kolmo čtyřhranné trámy. Na tuto konstrukci jsou připevněny boční stěny, jejichž konstrukce pozůstává ze svislých trámů ve vzdálenosti 3-4 m, spojených ve výši dvojicemi trámců a příčně trámy. Stěny jsou vyztuženy trámy a zevně pobity prkny. V jižní stěně jsou dva otvory s tesařskými zárubněmi. Konstrukce je spojena šrouby a začepováním. Krokve sedlové střechy svírají ostrý úhel, krytina šindelová [1].

Časová osa

2003 Používaný

Rekonstrukce mostu byla dokončena a 30. září 2003 byl most slavnostně uveden do provozu. [2]
2001 V rekonstrukci

Začala dlouho připravovaná rekonstrukce obnovy mostu podle dochované historické dokumentace. [2]
1986 Prázdný

18. července 1986, za dosud nevyjasněných okolností, dřevěná konstrukce mostu zcela shořela, zůstaly pouze kamenné pilíře. [2]
1979 V rekonstrukci

V letech 1979 - 1980 proběhla celková rekonstrukce. [2]
1958 Používaný

3. května 1958 byl dřevěný krytý most v Radošově zapsán na státní seznam kulturních památek. [2]
1810 Používaný

Za napoleonských válek hrozilo nebezpečí vpádu francouzského vojska, proto byl most částečně rozebrán. Po pominutí nebezpečí byl opraven, včetně nového zastřešení. I v dalších letech se musely opravovat ledolamy. [2]
1783 V rekonstrukci

Most byl v havarijním stavu a musel být znovu postaven. [2]
1768 V rekonstrukci

Opětovné poškození ledovými krami. Ve snaze vyhnout se častým opravám dřevěných pilířů, navrhl ředitel panství postavit také návodní pilíře z kamene tak, jako byly v roce 1753 vyzděny pilíře nábřežní. Horní dřevěná konstrukce včetně střechy zůstala zachována. [2]
1760 V rekonstrukci

Poničen ledovými krami. Na opravu bylo použito dřevo, které zbylo po přestavbě kostela. [2]
1753 V rekonstrukci

Z lomového kamene byly vyzděny nábřežní pilíře. [2]
1742 Používaný

Během války o rakouské dědictví byl zapálen. Ale již následující rok ostrovský hejtman Franz Beinhöfer objednal dva projekty na opravu – jeden se střechou a druhý bez zastřešení. [2]
1731 V rekonstrukci

Opět obnovován v důsledku hniloby konstrukce. [2]
1709 V rekonstrukci

Tesařští mistři Johann Michael Moyses a Johan Christoph Miller museli most obnovovat v důsledku poškození ledy. [2]
1639 Používaný

Během třicetileté války most stržen Švédy. Po válce opět obnoven. [2]
1577 Používaný

Znovu postaven. [2]
1576 Používaný

Most zachvátil požár. [2]
1366 Používaný

Dle císařova nařízení museli kupci jedoucí z Norimberku do Prahy používat cestu přes tento most. [2]
1364 Vznik

Císař Karel IV. udělil městu Ostrovu privilegium ke stavbě mostu přes Ohři. Byl vybudován dřevěný most v Radošově. [2]

Články

Knihy

Externí galerie (foto / video)

Odkazy

FB

Majitelé nemovitosti

25. března 2020
Obec Kyselka

Mapa

Autor karty maricern aktualizováno: 26. března 2020

Diskuze Přidat komentář

K tomuto objektu neexistují žádné komentáře.