Bývalá železniční zastávka na trati Ostrov - Jáchymov

TISK DOPLNIT KARTU
Objekt
Zachráněný dům

Kolejová doprava
Stav: Používaný
Adresa mapa
Krušnohorská 197
363 01 Ostrov
Karlovy Vary
50° 18' 16.6'', 12° 56' 34.3''
Osoby spjaté s nemovitostí
Majitel: Město Ostrov (IČ 00254843) (katastr)
Architekt: neznámý nebo nevyplněný

Doplňující informace

Zrekonstruovaná bývalá železniční zastávka, která představuje poslední pozůstatek dřívější železniční tratě z Ostrova do Jáchymova bude sloužit jako malé muzeum a odpočívadlo pro cyklisty. V restaurované zastávce jsou tabule s historickými fotkami a popis celého života dráhy. A je tam kancelář výpravčího, který má svůj stolek a nějaké to nářadí, které ke své službě potřeboval. Zastávka je v podstatě dělaná pro cyklisty, takže bude otevřena přes sezonu od dubna do října. Bezbariérové veřejné toalety budou otevřeny celoročně, Na fasádě byl rehabilitován i původní německý název Schlackenwerth P.H. nad vstupem. Stavba není kulturní památkou a nenachází se v plošně chráněném území. [3]

Časová osa

12/2017 Používaný

Slavnostní otevření zrekonstruované bývalé železniční zastávky proběhlo 22. prosince 2017, po 121 letech od jejího prvního zprovoznění. (info brožura Rekonstrukce bývalé železniční zastávky na trati Ostrov - Jáchymov, vyd. MěÚ Ostrov 2017)
2015 Stavební úpravy

V roce 2013 byla na tělese trati z Horního Žďáru do Jáchymova vybudována cyklostezka. V letech 2015 – 2017 byla tato cyklostezka protažena až do Ostrova. Rovněž v tomto případě bylo většinou využito bývalé drážní těleso. [1] Zachována a vzorově památkově opravena je budova bývalá zastávky Ostrov-zastávka a to s původním německým názvem z počátku provozu (Rakousko-Uherská monarchie). V budově zastávky je menší výstavka o trati včetně veřejných WC, otevřeno je pouze v letní sezoně. [2]
8/1957 Prázdný

Poslední osobní vlak byl na trati vypraven 3. srpna 1957. Po ukončení těžby uranu sloužila zachovaná část trati jako vlečka podniku Škoda k přepravě vyrobených trolejbusů na nádraží v Ostrově. Po ukončení výroby v tomto podniku (2004) byly nakonec sneseny v roce 2010 i tyto zbytky železniční trati. [1] Od zrušení osobní přepravy zůstal objekt zastávky nevyužívaný a chátral. (info brožura Rekonstrukce bývalé železniční zastávky na trati Ostrov - Jáchymov, vyd. MěÚ Ostrov 2017)
6/1955 Používaný

Vládním usnesením ze dne 8. června 1955 bylo nařízeno snesení trati v úseku Dolní Žďár – Jáchymov, přeměna úseku Dolní Žďár – Ostrov na vlečku a demolice nádraží Jáchymov a stanice Horní Žďár. [1]
10/1946 Používaný

Dne 7. října 1946 tak byla osobní doprava obnovena, a to rovnou sedmi páry vlaků denně. O rok později již na trati jezdilo jedenáct párů osobních, tři páry nákladních a šest vlečkových vlaků. V těchto letech z trati odbočovalo i několik vleček. Kromě již zmiňované odbočky z nádraží v Jáchymově do již zrušené Státní tabákové továrny vznikly: v roce 1948 vlečka v Ostrově k přepravě stavebního materiálu na nově vznikající sídliště, v roce 1954 vlečka v Dolním Žďáru do tábora Vykmanov k Rudé věži (Věž smrti). [1]
5/1945 Používaný

Dráhu přebírají ČSD. V souvislosti se zahájením těžby uranu slouží trať zejména k přepravě rudy na ostrovské nádraží, odkud tato strategická surovina putuje dál na východ do Sovětského Svazu. (info brožura Rekonstrukce bývalé železniční zastávky na trati Ostrov - Jáchymov, vyd. MěÚ Ostrov 2017)
1941 Používaný

Osobní dopravu obnovuje Říšská dráha. (info brožura Rekonstrukce bývalé železniční zastávky na trati Ostrov - Jáchymov, vyd. MěÚ Ostrov 2017)
1934 Prázdný

Ministerstvem dopravy byla na trati zrušena přeprava osob. (info brožura Rekonstrukce bývalé železniční zastávky na trati Ostrov - Jáchymov, vyd. MěÚ Ostrov 2017)
1914 Stavební úpravy

Na místě dřevěné čekárny byla vystavěna současná budova s kanceláří, čekárnou a veřejnými toaletami. (info brožura Rekonstrukce bývalé železniční zastávky na trati Ostrov - Jáchymov, vyd. MěÚ Ostrov 2017)
1896 Vznik

Koncese pro stavbu trati byla udělena 5. září 1895 a vypracování projektu provedla firma E. Gross z Vídně. Tato společnost také o rok později zahájila vlastní stavbu. Stavba trati měla podle plánů trvat osm měsíců. Původní termín zprovoznění byl stanoven na 15. prosinec 1896, ale trať byla zprovozněna až 23. prosince. [1] Na trati vznikl jeden mostek. Trať byla se stoupáním 52,6 ‰ nejstrmější tratí na našem území. V místě zastávky bývala dřevěná čekárna. (info brožura Rekonstrukce bývalé železniční zastávky na trati Ostrov - Jáchymov, vyd. MěÚ Ostrov 2017)

Články

1. března 2020
ZANIKLÉ TRATĚ: Lázeňskou lokálku do Jáchymova zničil uran pro Sovětský svaz - iDNES.cz
13. března 2018
PROPAMÁTKY
[3]
15. ledna 2015
Železniční trať Ostrov – Jáchymov aneb Dříve vlakem, dnes na kole | VLAKY.NET
16. března 2006
Bývalá trať Ostrov nad Ohří - Jáchymov | VLAKY.NET

Knihy

 
Zeman Lubomír, 2001. Dějiny města Ostrova. Triality o.p.s.
ISBN 80-902786-8-X

Externí galerie (foto / video)

Odkazy

FB

Majitelé nemovitosti

29. dubna 2020
Město Ostrov
Poznámky
http://www.ostrov.cz/

Mapa

Autor karty maricern Spoluautoři: Monika W. aktualizováno: 19. června 2020

Diskuze Přidat komentář

K tomuto objektu neexistují žádné komentáře.